7 voordelen van het Compasmodel

Het Compasmodel is niet eenvoudig en toch simpel te gebruiken. Kenmerkend zijn de bedenkingen en bezwaren die professionals hebben als ze beginnen te werken met het model. Vaak liggen overtuigingen over beperkingen van een cliënt of groep cliënten daar aan ten grondslag. “Deze  cliënt kan dat niet, is verstandelijk te beperkt of is psychiatrisch ziek, “Bij deze cliënt moet ik wel veel overnemen, want anders komt hij helemaal tot niets”, “Als ik er niet bovenop zit, gaat de cliënt alle kanten uit, behalve de goede en ben ik vaak alleen bezig ‘zijn rommel’ op te ruimen”. Zo maar wat uitspraken van professionals, die dagelijks met veel inzet en motivatie voor cliënten aan het werk zijn. Het Compasmodel neemt een andere insteek: Wat kan de cliënt zelf, welke vaardigheden en gedrag zijn aan te leren zodat de cliënt binnen de mogelijkheden verantwoordelijkheid kan nemen en leert zichzelf te organiseren? De professional geeft wanneer nodig sturing en regie aan dat leerproces.

Als professionals en teams een tijdje werken met het model, blijkt elke keer weer dat ze de voordelen gaan zien.

Ik noem er  een aantal

Het Compasmodel

  1. is optimistisch over de mogelijkheid om problemen van en tussen mensen op te lossen;
  2. voorkomt dat de oplossing van problemen in een patstelling verzeild raakt, door de cliënt  eigenaar te laten zijn van eigen oplossingen;
  3. brengt grote, schijnbaar onoplosbare problemen terug tot hanteerbare omvang;
  4. moedigt professionals en cliënten aan om vooral de context te gebruiken als plek van verandering;
  5. brengt 1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur écht in praktijk;
  6. kan door iedereen worden gebruikt, professionals, thuis, in organisaties, wijkteams en relaties in alle denkbare vormen
  7. verandert problemen in te hanteren doelgericht gedrag, nieuwe vaardigheden en gelijkwaardige communicatie

Nieuwsgierig geworden wat het model voor uw organisatie kan betekenen, bel of mail gerust!

 

Written by